En ny lasagne

Igår blev det en liten lasagne på vad vi hade att tillgå i köket. Jag glömde att ta bilder så istället ska du få en bild på min matlåda istället, instagrambild.

 

Köttfärsen
400 g skinkfärs (fläskfärs)
300 g nötfärs
1 st gul lök
1 liten squash
1 röd liten chilil
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
svartpeppar
Salt
1 st köttbuljongtärning
Ett gäng lasagneplattor

 

Ostsås
25 g smör
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk
5 dl riven ost
salt
svartpeppar

 

 

Så här gör du:

1. Sätt ugnen på 225°. Skala och hacka löken, hacka chili och squashen. Fräs mjukt i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den "smular" sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, peppar och buljongtärning. Låt såsen koka ca 10 min.

2. Smält smöret. Vispa ut mjölet i hälften i smöret. Häll i mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min under omrörning - annars kan jag lova att det bränner fast. Krydda upp. Rör ner osten.

3. Varva köttfärssås, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Avsluta med sås. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

 

Pefekt att värma dagen efter!

lasagne