Italienska köttbullar

Jag lever. Men jag har semester och har bland annat besökt Turkiet där jag fick äta massa god mat. Men den historian får komma en annan gång för nu tänkte jag visa er mina italienska köttbullar.
 
 

Köttbullarna
2 st vitt bröd, i skivor
1 dl vatten
500 g kalvfärs
1,5 tsk salt
vitpeppar, nymald
1 st gul lök, hackad
1 st vitlöksklyfta, finhackad
1 st ägg
2 msk hackad basilika
citronskal, av en halv citron
0,5 dl parmesanost, riven
2 msk smör


Tomatsås

1 st gul lök, hackad
2 st vitlöksklyftor, finhackade
2 msk olivolja
400 g passerade tomater (en stor burk)
1 msk strösocker (funkar även med farinsocker)
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk basilika


Tillagning

1. Börja med såsen.re Fräs lök och vitlök mjuk och glansig i olivoljan.

2. Tillsätt passerade tomater, socker, vinäger, salt, peppar och basilika. Sjud såsen cirka 20 minuter.

3. Köttbullar: Blanda smulat bröd och vatten i en bunke. Låt stå 10 minuter. Rör ner färs, salt och peppar.

4. Tillsätt lök, vitlök, ägg, basilika, citronskal och ost. Rör färsen smidig.

5. Forma färsen till medelstora köttbullar och släng i en het stekpanna med mycket smör. Stek!

6. Lägg ner de stekta köttbullarna i tomatsåsen och värm upp allt tillsammans en stund. Servera med valfri pasta.

 

Hoppas du har det skönt där ute med gräset mellan tårna. /Mi

 

...vill du ha mer mattips så kolla in Middagshjälpen.